Exponentiële organisaties – Salim Ismail en Yuri van Geest

Disruptie, exponentiële groei, unicorns, start-ups, singulariteit. Begrippen voortgebracht door (Silicon Valley) bedrijven die iets uitzonderlijks laten zien. Ze zijn in staat gebleken om met een snelheid en impact van tenminste 10 keer die van de gevestigde orde markten voorgoed te veranderen. Voorbeelden zijn alom bekende bedrijven als Airbnb, Netflix en Tesla. Keer op keer is gebleken dat analisten de ontwikkeling en de impact die technologie heeft op ons dagelijks leven sterk onderschat hebben. De reden daarvoor is dat ontwikkelingen elkaar in razendsnel tempo opvolgen. De wet van Moore is tot nu toe steeds uit gekomen en deze wet blijkt ook van toepassing op technologieën buiten de computerprocessor. Denk aan kunstmatige intelligentie. robotica, biotechnologie, geneeskunde, neurowetenschappen en energie voorzieningen.Exponentiële organisaties – Salim Ismail en Yuri van Geest

Exponentiële organisaties schetst op inspirerende wijze talloze voorbeelden van bedrijven, veelal jonge start-ups, die de regels veranderen en ervoor zorgen dat bedrijven met een lange historie niet meer zijn geworden dan een voetnoot in de geschiedenis. Denk aan Kodak, Iridium en Nokia. De stelregel is; zodra een product of dienst op digitale informatie gebaseerd is, de bedrijfstak klaar is voor disruptie. Dit wordt gevoed door organisaties die in staat zijn om technologie zo in te zetten dat ze minstens 10 keer sneller, beter en goedkoper zijn dan hun concurrenten.

Het boek laat ook zien op welke manier je als organisatie de principes van exponentiële organisaties (afgekort: EXO) kunt toepassen. Hierbij wordt een serie van concepten beschreven die je kunt gebruiken om een EXO te worden of op te richten. Tevens bevat het boek een “hoe bouw ik een EXO” – stappenplan. Zie dit vooral als een houvast want iedere markt en organisatie is weer anders. De schrijvers zijn er in geslaagd om alle belangrijke aspecten mee te nemen waarbij het niet alleen maar gaat om slimme technologie. Ze laten duidelijk zien dat elk succes begint met het formuleren van je droom; de zogenaamde “Massive Transformative Purpose” (MTP). Elke EXO heeft een duidelijk geformuleerde MTP die inspireert en de beste mensen verbindt.

Het boek is zowel inspirerend als praktisch en zet je direct aan het denken over je eigen markt en organisatie. Het boek zet aan tot het nemen van initiatief in plaats van te wachten tot een ander jouw markt voorgoed verandert. Het is moeilijk om dit boek voortdurend te blijven lezen omdat je continu de voorbeelden die genoemd worden online wilt bekijken. Tijdens het lezen van het boek loop je het risico om “verlamd” te worden door de veelheid aan beschreven ontwikkelingen en mogelijkheden. Het blijft belangrijk om scherpe keuzes te maken in wat je wel en niet wilt toepassen. Het goede nieuws is dat geen enkele EXO alle concepten toepast. Start klein en schaal vervolgens snel op. Net als de EXO’s zelf:).

De schrijvers stellen terecht dat het een fantastische tijd is om in te leven. Technologie die voorheen alleen voor de grote elite bedrijven beschikbaar was komt nu beschikbaar voor iedereen. Dit boek haalt de “mystificatie” uit de snelle internet bedrijven die alleen leken weggelegd voor geniale wonderkinderen. Het laat zien dat het voor iedereen mogelijk is om een EXO te worden. Het gaat erom dat de juiste principes toegepast worden. Iedereen die in een markt actief is waarbij informatie en technologie ook maar de minste rol spelen raad ik aan om het boek te lezen.

Uiteindelijke rapportcijfer: 8,5.

Arjuna Bosch

© 2015 - BE'ER